Ahad, 24 Mei 2009

::aku terima nikahnya~~


“Hamba terima nikahnya dengan mas kahwin RM 84 tunai.”

Lafaz itu sungguh luar biasa. Sebaik saja ia dilafazkan automatik hatiku diselubungi rasa cinta dan ia kian bergelora, tak dapat kugambarkan dengan kata-kata. Mungkin inilah pertemuan barakah yang Allah S.W.T. janjikan buat ikatan yang terpelihara. Ajaran Islam sangat indah dan apabila dipraktikkan melahirkan sesuatu yang indah pula.

Usai solat sunat pengantin baru bersama-sama, aku menyalaminya. Bergetar hebat seluruh jiwa saat pertama kali dahiku dikucup suami. Indahnya, subhanAllah! Pasti takkan kunikmati getaran seindah ini andai telah terbiasa bersentuhan sebelum nikah lagi. Indahnya syariat Allah yang mengatur kehidupan.

Hari kedua bermula ceria. Bagaikan sudah lama mengenalinya, walaupun perasaan malu masih bersisa. Banyak cerita yang ingin dikongsi bersama. Maklumlah sebelum kahwin tak pernah saling berbicara. Berkatnya sangat terasa. Andai sudah biasa berbual-bual sebelum berkahwin lagi sudah tentu tak dapat merasai nikmat sebegini, berbual mesra dengan si dia yang halal untuk kucintai.

Kami kemudiannya singgah di sebuah pantai peranginan yang dilatari pemandangan indah ciptaan yang Maha Pencipta. Indahnya menikmati ‘dating’ cinta di sana. Mm, kalaulah sudah biasa dating sebelum kahwin, pasti tiada perasaan luar biasa sebegini rupa. Begini berkatnya jika batasan syariat sama-sama dijaga, besar sekali peranannya dalam membuahkan cinta dalam rumah tangga.

“Dialah yang menciptakan kamu daripada diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan isterinya agar dia merasa senang kepadanya.” (Al-A’raf 7:189)

Hairan melihat pasangan yang asyik bertelagah ketika bercinta tetapi akhirnya tekad untuk berumahtangga. Apabila berkahwin gaduhnya lebih besar dan isterilah yang selalunya menjadi mangsa. Setiap hari makan hati berulam jantung. Tak kurang juga yang bercerai walau baru setahun jagung berumahtanga.

Apabila muhasabah, rupa-rupanya jalan yang dilalui bercampur aduk antara yang halal dan yang haram. Kurang sensitif dengan perkara-perkara yang boleh melalaikan hati daripada hubungan dengan Allah S.W.T., redhanya lebih diutamakan dari redha-Nya.

Oleh itu, bagi yang belum berkahwin, usahlah cemari rumahtanggamu dengan maksiat. Sebelum berkahwin, jodoh untukmu adalah pilihan. Pilihan tentang susuk peribadi dan akhlak yang akan mendampingimu. Nama si dia telah pun tercatat di Luh Mahfuz untukmu, namun peribadinya ditentukan oleh peribadimu. Allah akan menjadikannya kufu pada kebiasaannya. Namun, tidak semua. Mungkin ujian untuk menguji ketaqwaan insan terpilih. Jadi jika impikan yang soleh, soleh dan solehahkanlah dirimu!

“Ya Tuhan, tunjukkan aku untuk mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku dapat beramal soleh yang Engkau redhai. Berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada keturunanku. Seungguhnya aku bertaubat kepada-Mu dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri.”

1 ulasan:

  1. salam'alaik ya ukhti..salam ukhwah LILLAH..dialukn ke blog ana..leh xana mminta izin utk mcopy artike nie? izinkn ana ye..k jazakillah

    BalasPadam